*

Stemma Keskustelunlietsontaa ja vääriä mielipiteitä

Ääneni yli on kävelty

  • Vastavalittu varapuheenjohtaja elokuussa 2015
    Vastavalittu varapuheenjohtaja elokuussa 2015

Perussuomalaisten kolmas varapuheenjohtaja, 26-vuotias Sebastian Tynkkynen, on viikonloppuna erotettu puolueesta ja siten myös sen varapuheenjohtajuudesta vain kahden kuukauden toimikauden jälkeen.

Päätös, jonka puolueväki yhdessä Turussa teki, on täten mitätöity. Kahdeksi vuodeksi annetusta mandaatista ehdittiin käyttää vain murto-osa, kun johdon imagolle hankaluuksia aiheuttanut nuori uudistaja harjattiin pois.

Perussuomalaiset on minun puolueeni – aatteellisesti ainoa puolue, joka ajaa minulle tärkeitä asioita. Siksi on niin käsittämättömän loukkaavaa, että minun ja 375:n muun puolueen jäsenen antamat äänet eivät näemmä merkitse puolueen isoissa ympyröissä mitään.

Me äänestimme Sebastiania syystä. Äänestimme häntä, koska halusimme hänet osaksi yhteisen puolueemme johtoa. Jos olisimme olleet tyytymättömiä hänen linjoihinsa tai persoonaansa, olisimme jättäneet äänestämättä. Sen sijaan, että puoluehallitus luottaisi kentän ymmärrykseen poliittisesta tilanteesta, on se suljettujen ovien takana päättänyt olla välittämättä demokratiasta.

Tämä on käsittämätön ratkaisu puolueelta, joka kuuluttaa kansan äänen huomioimista ja peruskansalaisten mielipiteiden kunnioittamista. Tämä on käsittämätön ratkaisu miltään puolueelta tai keneltäkään poliitikolta.

Olen toiminut viisi vuotta nuorisovaltuustopiireissä, joissa suurin meidän nuorten ajama asia oli päätöksenteon avoimuus ja rehellisyys sekä kansanvallan kunnioittaminen. En ole valmis tinkimään näistä pätkääkään – ja siksi, vaikka ideologisesti edelleen allekirjoitan puolueemme ohjelman, olen äärimmäisen pettynyt tähän vastenmieliseen toimintakulttuuriin.

Kaikki suhmurointi on kitkettävä suomalaisesta politiikasta, ja silloin kun sitä omassa puolueessaan huomaa, siihen on puututtava. Seison täysin Sebastianin takana – olin sitten puolueemme sisällä tai sen ulkopuolella.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

30Suosittele

30 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (105 kommenttia)

Tomi Koivisto

No aika paskaa. Äänestämällä ei voi vaikuttaa, koska yksinkertaisesti osa äänestäjistä(esim. eduskuntavaaleissa) on yksinkertaisesti vain idiootteja ja urpoja jotka ei seuraa muutakuin omaa napaansa.

Käyttäjän uskap kuva
Pasi Kortesuo

Soini nostaa ministeriksi vaalirahoitusvalehtelijan. Se on pienenpi paha kuin mahdollisesti väärin julkaistu omakeräämä lista.

Vaalirahoitusvalehtelu ei ole ainoa viranomaisille valehtelu ja kaikki tämä don Soinin tiedossa loppukesästä 2012.

Olet oikeassa, äänestämällä ei voi vaikuttaa puoluediktatuurissa.

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Erottaminen oli vielä laittomasti toteutettu, mikä kertoo aika paljon puoluetta johtavan klikin kunnioituksesta jäsenistön tahtoa kohtaan.

En itse Tynkkysen mielipiteitä jaa, mutta laittomuuksiin ja järjestökikkailuun ei pidä turvautua ketään vastaan.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #51

Putkosen josta kähmintä- ja riitelyhalukkuus paistaa kilometrien päähän ihan normaalislla ihmistuntemuksella varustetuille kansalaisille on annettu määritellä persujen toimintakulttuuri. Putkjonen taas linkittyy Suomen Sisuun vaimonsa (ministerinapvustajahuippuviralla palkittu) Suomen Sisukytkösten kautta.

Tapani Raita Vastaus kommenttiin #84

Kokoomuksen broilerit ovat vuosikymmeniä sekoilleet hallituksen ja lain sisällä ja ulkona. RKP:läiset säätiöt kiertävät kaikkia mahdollisia lakeja.
Nyt Perussuomalaisissakin on kiivennyt yli pätevyytensä tason johtoon tuurilla seikkailevia tunareita.

Sebastian ei tehnyt mitään rikollista eikä edes laitonta, vaikka taas Ylen uutiset juuri levittää sellaista Putkosen valhepropagandaa.

Paavi Soini on vuosia hurskastellut, ettei kaikki saa olla hänen persunsa alla, vaan muiden on otettava vastuuta ja laajasti hoidettava oma osuutensa puolueessa.
Tässä nähdään totuus korupuheiden piilossa.
http://brutaalirationalistinero.puheenvuoro.uusisu...

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #51

Ruokahalu kasvaa syödessä, alkuruokana erotettiin minut puoluekokouksen valitsema puoluevaltuuston jäsen puolueesta.

Ennustin näin käyvän Tynkkysenkin kohdalla, annoin asian olla ja tunsin oikeastaan riumua ettei tarvinnut itse erota.

Kivittäjiä löytyy vieläkin näistä uskollisimmista sotureista.

Tynkkystähän ei enään tietenkään valita Persunuorten puheenjohtajaksi tämän episodin jälkeen, vaikka asia on juridisesti kesken.

Ei varmaan päästetä edes kokoukseenkaan, vaikka erottamispöytäkirjaa ei ole esittää kenelläkään.

Heli Hämäläinen

Niikkolaisella retoriikalla sanottuna jumala on antanut puolueen hallitukselle vallan. On palattu takaisin valistuksen ajan demokratiasta teokratiaan. Kaikkia ääniä ei lasketa, vain jumalan tehtäväänsä asettamien lasketaan.

Tässä vielä muistin virkistystä

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/129583-paaminister...

Käyttäjän mikakivimaa kuva
Mika Kivimaa

Tästä erottamisasiasta on tulossa negatiivinen mediaryöpytys, joka vetoaa myös perussuomalaisia äänestäneihin ihmisiin, toisin kuin Olli Immosen ympärillä tapahtunut mediamyrsky. Sitä rataa kannatuksen syöksy jatkuu varmasti. Luepa minun ajatukset asiasta blokistani: http://mikakivimaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/205488.... Otsikoksi kärjistin "Pelätäänkö Soinia enemmän kuin Jumalaa?"

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ihan perustoimintaa puolueessasi, josta sinulla on selvästi ollut järkyttävän väärä mielikuva. Eroilmoitustasi täällä odotellaan jos meinaat oikeasti arvostaa päätöksenteon avoimuutta ja rehellisyyttä sekä demokraattista päätöksentekoa. Mitään noista ei puolueessasi esiinny, eikä ole koskaan esiintynyt. Toinen vaihtoehtosi on sopeutua tilanteeseen ja ryhtyä oikeaksi perusbroileriksi.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala

Tämähän vain kuvaa hyvin sitä demokratiaa mikä Suomessakin vallitsee. Kansalaiset valitsevat edustajansa, mutta mikäli naama ei miellytä puolueen pientä piiriä, "hallitusta", niin hänet vaiennetaan, joko näin tai muuten uhkailemalla.

Hallitusneuvotteluissa tuo "hallitus" valitsee myötämieliset nuoleskelijat ministereiksi. Suureen valiokuntaan Eurooppa-asioita hoitamaan valitaan vastaavat tahot. Näin varmistetaan, että pienen piirin "hallituksen" tahto toteutuu halutusti. Kaikki ne uhat, jotka repivät "hallituksen" (muutaman vahvan jäsenen) tahtoa, koetaan uhkana, ja siksi ne torpataan heti.

Hyvä veli-järjestö ei palvele kansalaisia, vaan vain muutamien henkilöiden omia intressejä. Suomen demokratia toteuttaa tätä linjaa.

Kaikella tällä demokraattisella pelleilyllä ei ole tarkoitus saada muutosta aikaan, vaan tarkoitus on säilyttää valta hv-järjestön käsissä.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Jos pitää paikkansa se, että henkilörekisterilakia on rikottu varapuheenjohtajan toimesta, sekä levitelty yksityiselämän suojan piiriin kuuluvia tietoja, niin puoluehallituksella ei tietenkään ole ollut vaihtoehtoja.

Heli Hämäläinen

Noissa adresseissa ei rikota henkilötietolakia, mikäli henkilö itse antaa suostumuksensa tietojen käsittelyyn. Tähän suostumukseen perustuu mm. jäsenrekisterin ylläpito.

Jos joku on liitetty listalle vastoin suostumusta, tällöin on ongelmia. Silloin tulee miettiä onko kyseessä kuitenkin tilapäinen rekisteri.

Henkilötietolain 2 §:n soveltamisalaa koskevissa säännöksissä esitetään, että em. laki ei koske henkilötietojen käsittelyä, jonka luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa.

Lain soveltamisaluetta on määritetty myös lain esitöissä. Tässä on määritelmää hallituksen esityksestä, lakiesityksen yksityiskohtaisista perusteluista HE 96/1998 vp

"2 §. Soveltamisala. Pykälän 1 momentissa
ilmaistaan lain soveltamisala sekä lain toissijaisuus.
Ehdotettu laki olisi nykyisen lain
tavoin toissijainen laki, joka sisältäisi yleiset
säännökset henkilötietojen keräämisestä, tallettamisesta,
käytöstä, luovuttamisesta, siirrosta
ja muusta käsittelystä. Henkilötietojen
käsittely määritellään lain 3 §:ssä. Sillä tarkoitetaan
kaikenlaisia henkilötietoihin kohdistuvia
toimintoja. Lakia sovellettaisiin täydentävästi
myös silloin, kun henkilötietojen
käsittelystä säädetään erityislainsäädännössä.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin siitä,
minkälainen henkilötietojen käsittely kuuluu
lain soveltamisalaan. Lakia sovellettaisiin
ensinnäkin henkilötietojen automaattiseen
käsittelyyn. Säännöksen sanamuoto ei edellytä,
että kuuluakseen lain soveltamisalaan
automaattisen tietojenkäsittelyn avulla käsiteltävien
henkilötietojen tulisi muodostaa
henkilörekisteri. Kun henkilörekisterillä 3
§:n 3 kohdan mukaan tarkoitetaan muun
ohella sellaista käyttötarkoituksensa vuoksi
yhteen kuuluvista merkinnöistä muodostuvaa
henkilötietoja sisältävää tietojoukkoa, jota
käsitellään osin tai kokonaan automaattisen
tietojenkäsittelyn avulla, henkilötietojen automaattisessa
käsittelyssä yleensä muodostuu
myös henkilörekisteri. Nykyisessä laissa (2
§:n 2 kohta) sellaista henkilötietoja sisältä-
vää tietojoukkoa, jota käsitellään automaattisen
tietojenkäsittelyn avulla, pidetään aina
laissa tarkoitettuna henkilörekisterinä.
Lakia sovellettaisiin myös henkilötietojen
käsittelyyn muulla tavoin kuin automaattisen
tietojenkäsittelyn avulla silloin, kun henkilötiedot
muodostavat tai niiden on tarkoitus
muodostaa henkilörekisteri tai sen osa.
Lain soveltamisalaan kuuluisivat siten manuaaliset
henkilörekisterit. Myös henkilötietojen
käsittely muilla sellaisilla keinoilla, joita
ei voida pitää automaattisena tietojenkäsittelynä,
esimerkiksi optisin menetelmin (mikrofilmaus),
kuuluisi lain soveltamisalaan, jos
käsiteltävät henkilötiedot muodostavat tai
niiden on tarkoitus muodostaa henkilörekisteri
tai sen osa.
Myös nykyistä lakia sovelletaan manuaalisiin
henkilörekistereihin. Ehdotuksessa ei ole
tarkoitus tältä osin muuttaa nykyistä oikeustilaa.
Henkilörekisterilain soveltamisalan
piiriin kuuluvat manuaaliset henkilörekisterit
määritellään lain 2 §:n 2 kohdassa. Manuaalisella
henkilörekisterillä tarkoitetaan nykyisessä
laissa sellaista luetteloa, kortistoa tai
muuta näihin verrattavalla tavalla järjestettyä
henkilötietoja sisältävää tietojoukkoa, josta
tiettyä henkilöä koskevat tiedot voidaan löytää
helposti ja kohtuuttamitta kustannuksitta.
Manuaalinen rekisteri määritellään nykyistä
määritelmää asiallisesti vastaavalla tavalla
ehdotetun lain 3 §:n 3 kohdassa.
Momentissa ilmaistu lain soveltamisalan
määrittely vastaa tietosuojadirektiivin 3 artiklan
1 kohdasta ilmenevää direktiivin soveltamisalaa.
Artiklan mukaan direktiiviä sovelletaan
osittain tai kokonaan automatisoituun
henkilötietojen käsittelyyn sekä muulla
tavoin toteutettavaan henkilötietojen käsittelyyn,
jos henkilötiedot muodostavat rekisterin
osan tai niiden on tarkoitus muodostaa
rekisterin osa.
Lain soveltamisalan ulkopuolelle jäisi pykälän
3 momentin nojalla sellainen henkilö-
tietojen käsittely, jonka luonnollinen henkilö
suonttaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai
niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin
tarkoituksiinsa. Myös tietosuojadirektiivi
rajaa direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle
luonnollisen henkilön yksinomaan henkilö-
kohtaisessa tai kotitalouteensa liittyvässä toiminnassa
suorittaman henkilötietojen käsittelyn
(3 artiklan 2 kohta). Henkilökohtaisiin
tai niihin verrattaviin tarkoituksiin käsiteltä-
viä henkilötietoja ovat esimerkiksi henkilö-
kohtaiseen kirjeenvaihtoon liittyvät tiedot
sekä henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitetut
nimi-, osoite- ja puhelinnumerotiedot ja tiedot
tuttavien merkkipäivistä. Nykyisen lain
soveltamisalan ulkopuolelle jää henkilötietojen
kerääminen, tallettaminen ja käyttö yksinomaan
henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin
tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiin.
Pykälän 4 momentissa rajataan lain soveltamisalan
ulkopuolelle sellaiset henkilörekisterit,
jotka sisältävät vain tiedotusvälineessä
julkaistua aineistoa sellaisenaan. Vastaava
säännös sisältyy nykyisen lain 1 §:n 4 momenttiin
(387/1994).
Lisättäessä mainittu säännös henkilörekisterilakiin
vuonna 1994 ehdotusta perusteltiin
sillä, että yksityisyyden suojaa joukkotiedotusvälineiden
toiminnassa on perinteisesti
pyritty turvaamaan erityisin sääntelyin,
muun muassa rikoslain (39/1889), painovapauslain
ja radiovastuulain (219/1971) sään-
HE 96/1998 vp 33
nöksin. Rikoslain 27 luvun 3 a §:ssä
(908/1974) säädetään rangaistus yksityiselä-
män loukkaamisesta sille, joka ilman laillista
oikeutta joukkotiedotusvälinettä käyttäen tai
muulla sen kaltaisella tavalla julkisesti levittää
toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen
tai kuvan, joka on omiaan aiheuttamaan
hänelle vahinkoa tai kärsimystä. Edellä mainitun
erityissääntelyn on katsottava turvaavan
henkilön yksityiselämän ja yksityisyyden
suojan ehdotetun lain tavoitteiden edellyttämällä
tavalla. Ehdotetun lain 2 §:n 4
momentissa on tarkoituksena säilyttää nykyinen
oikeustila.
Kuten nykyäänkin, myös ehdotetun 2 §:n
4 momentissa tarkoitetut rekisterit voivat
olla sekä paperipohjaisia manuaalisia tekstiarkistoja,
niin sanottuja leikearkistoja, että
automaattisen tietojenkäsittelyn avulla pidettäviä
tekstiarkistoja. Myös sellaiset kuva-arkistot,
jotka sisältävät vain julkaistuja kuvia,
jäisivät ehdotetun säännöksen nojalla lain
soveltamisalan ulkopuolelle.
Nykyisen säännöksen tavoin ehdotettu
säännös rajaisi lain soveltamisalan ulkopuolelle
myös muiden kuin tiedotusvälineiden
pitämät sellaiset henkilörekisterit, jotka sisältävät
vain tiedotusvälineessä julkaistua aineistoa
sellaisenaan.
Nykyisen lain 1 §:n 4 momenttiin sisältyy
myös säännös, jonka mukaan oikeudesta julkaista
painokirjoituksia säädetään erikseen.
Säännös viittaa ennen perusoikeusuudistusta
voimassa olleen hallitusmuodon 10 §:ään,
jossa painovapaus turvattiin kansalaisten perusoikeudeksi,
sekä painovapauslakiin, jossa
säädetään tarkemmin painovapaudesta. Vastaavan
viittauksen ottamista ehdotettuun lakiin
ei ole pidetty tarpeellisena muun muassa
sen vuoksi, että perusoikeusuudistuksen
yhteydessä uudistetussa hallitusmuodon 10
§:ssä (969/1995) turvataan jokaiselle sananvapaus.
Sananvapautta ei ole säännöksessä
sidottu mihinkään tiettyyn viestinnän muotoon,
esimerkiksi painokirjoitusten julkaisemiseen,
vaan se turvataan riippumatta ilmaisemiseen
tai julkistamiseen käytettävästä
menetelmästä. Sananvapaustoimikunta ehdotti
mietinnössään (komiteanmietintö
1997:3), että hallitusmuodon 10 §:ssä turvatuo
sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä
säädettäisiin yhdessä laissa, jota
sovellettaisiin kaikkeen kotimaiseen julkaisuja
ohjelmatoimintaan tallennus-, julkaisu- tai
jakelutekniikasta riippumatta. Tämä laki korvaisi
myös painovapauslain.
380225U
Pykälän 5 momentissa ehdotetaan säädettä-
väksi, että ainoastaan toimituksellisia sekä
taiteellisen tai kirjallisen ilmaisun tarkoituksia
varten toteutettavaan henkilötietojen kä-
sittelyyn sovellettaisiin vain tiettyjä ehdotetun
lain säännöksiä soveltuvin osin. Tällaisia
säännöksiä olisivat lain 1 luvun yleisten
säännösten lisäksi lain 32 §, jossa säädettäisiin
rekisterinpitäjän ja tämän lukuun toimivan
velvollisuudesta huolehtia tietojen asianmukaisesta
suojaamisesta sekä 39 §:n 3 momentti,
jossa tietosuojavaltuutetun tehtäväksi
säädettäisiin valvoa 32 §:ssä tarkoitetun tietojen
suojaamisvelvollisuuden noudattamista.
Tietosuojavaltuutetulla olisi oikeus tässä tarkoituksessa
saada rekisterinpitäjältä tarpeellisia
tietoja. Lain 2 §:n 5 momentissa tarkoitettuun
henkilötietojen käsittelyyn sovellettaisiin
myös 40 §:n 1 momentin säännöksiä
tietosuojavaltuutetun ohjauksesta ja neuvonnasta
ja 40 §:n 3 momenttia, jonka nojalla
tietosuojavaltuutettu voisi antaa tarkempia
ohjeita siitä, miten henkilötiedot on suojattava
henkilötietojen laittomalta käsittelyltä.
Ehdotetun lain 2 §:n 5 momentissa tarkoitettua
henkilötietojen käsittelyä koskisivat soveltuvin
osin lisäksi lain 42 §:n säännös toimialakohtaisista
käytännesäännöistä, 44 §:n
2 kohta, jonka nojalla tietosuojalautakunta
voisi tietosuojavaltuutetun hakemuksesta
muissa kuin 40 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa
tietosuojavaltuutetun ratkaistavissa
asioissa velvoittaa määräajassa oikaisemaan
sen, mitä oikeudettomasti on laiminlyöty, 45
§, jossa säädettäisiin muutoksenhausta tietosuojavaltuutetun
ja tietosuojalautakunnan
päätökseen, 46 §, joka oikeuttaisi tietosuojavaltuutetun
asettamaan uhkasakon muun
muassa 39 §:n 3 momentin mukaisen tietojenantovelvollisuuden
tehosteeksi ja tietosuojalautakunnan
asettamaan uhkasakon
muun muassa 44 §:n 2 kohdan nojalla tekemänsä
päätöksen tehosteeksi, 47 §:n vahingonkorvaussäännös,
48 §:n 2 momentin
rangaistussäännös henkilörekisteririkkomuksesta
sekä 50 §:n voimaantulosäännös ja 51
§:n siirtymäsäännös.
Nykyisen henkilörekisterilain 1 §:n 3 momentissa
on rajoitettu lain soveltamista tiedotusvälineiden
toimituksellisiin rekistereihin.
Toimituksellisia rekistereitä ovat lain 2
§:n 2 a kohdan määritelmän mukaan sellaiset
henkilörekisterit, jotka on tarkoitettu käytettäväksi
yksinomaan tiedotusvälineen toimitustyössä
ja jotka eivät ole muiden käytettävissä.
Tiedotusvälineillä ymmärretään
34 HE 96/1998 vp
säännöksessä joukkotiedotukseen tarkoitettuja
viestintävälineitä. Myös uutis- ja kuvatoimistot
rinnastetaan säännöksessä tiedotusvä-
lineisiin silloin, kun niillä on henkilörekistereitä,
jotka palvelevat tiedotusvälineen julkaisutoimintaa
tai uutistoimiston omaa julkaisutoimintaa.
Tällaiset henkilörekisterit
ovat säännöksessä tarkoitettuja toimituksellisia
rekistereitä edellyttäen, että ne muutoin
täyttävät säännöksessä toimitukselliselle rekisterille
asetetut vaatimukset. Toimituksellisen
rekisterin tietoja voidaan käyttää vain
toimitustyöhön liittyvissä tehtävissä. Näitä
tietoja ei voida käyttää esimerkiksi tiedotusvälineen
hallinto- tai markkinointitehtävissä.
Tiedotusvälineen toimitukselliselta rekisteriitä
edellytetään myös, että sen käyttäjäpiiri
on rajattu niin, ettei rekisteri ole mmden
kuin toimitustyöhön osallistuvien käytettä-
vissä. Toimituksellinen rekisteri voi olla esimerkiksi
sanomalehden julkaisijan pitämä
rekisteri tai yksittäisen toimittajan taikka
free Iance -toimittajan pitämä rekisteri. Pyrkimyksenä
ehdotuksessa on säilyttää tiedotusvälineiden
toimituksellisia rekistereitä
koskevan sääntelyn nykytila tietosuojadirektiivin
sallimissa puitteissa.
Tietosuojadirektiivin 9 artikla sallii jäsenvaltioiden
säätää ainoastaan journalistisia
tarkoituksia tai taiteellisen tai kirjallisen ilmaisun
tarkoituksia varten toteutettua henkilötietojen
käsittelyä koskevista välttämättä-
mistä poikkeuksista ja vapautuksista direktiivin
II luvusta, joka sisältää yleiset säännökset
henkilötietojen käsittelyn laillisuudesta,
IV luvusta, jossa säädetään henkilötietojen
siirrosta kolmansiin maihin, sekä VI luvusta,
jossa säädetään valvontaviranomaisesta ja
tietosuojatyöryhmästä. Direktiivin 9 artikla
ei salli poikkeuksia ja vapautuksia direktiivin
I luvun yleisistä säännöksistä, III luvun
oikeuskeinoja, vastuuta ja sanktioita koskevista
säännöksistä, V luvun käytännesääntöjä
koskevista säännöksistä eikä VII luvusta,
joka koskee yhteisön täytäntöönpanotoimenpiteitä.

Nykyistä henkilörekisterilakia sovelletaan
rajoitetusti tiedotusvälineiden toimituksellisiin
rekistereihin. Tietosuojadirektiivin 9
artiklan perusteella 2 §:n 5 momentti ehdotetaan
yhdenmukaisuuden vuoksi ulotettavaksi
myös henkilötietojen käsittelyyn taiteellisen
tai kirjallisen ilmaisun tarkoituksia
varten. Henkilötietojen käsittelyä taiteellisen
tai kirjallisen ilmaisun tarkoituksia varten
voisi olla esimerkiksi henkilötietojen kerää-
minen, tallettaminen ja käyttö tausta-aineistona
elokuvan tai näytelmän käsikirjoituksen
taikka kirjan kirjoittamista varten.
Myös henkilötietojen käsittelyä henkilö-
matrikkelia varten voidaan yleensä pitää momentissa
tarkoitettuna henkilötietoJen käsittelynä
kirjallisen ilmaisun tarkoituksia varten.
Kaikki kirjallisen ilmaisun tarkoituksiin
käytettävät henkilöluettelot, kuten muistelmateoksiin
liittyvät henkilöhakemistot, eivät
kuitenkaan ole henkilömatrikkeleita. Henkilömatrikkelilla
tarkoitetaan tässä julkaisua,
jossa rekisteröityjä yhdistävänä tekijänä on
tietty ammatti tai koulutus, työ- tai muun
yhteisön jäsenyys taikka asema tai saavutukset
kulttuurin, urheilun, talouselämän tai
muulla yhteiskuntaelämän alalla tai muu näihin
rinnastettava seikka. Henkilötietojen kä-
sittelystä henkilömatrikkelia varten ehdotetaan
säädettäväksi erikseen lain 17 §:ssä sen
vuoksi, että henkilötietojen käsittelyyn tähän
tarkoitukseen liittyy rekisteröidyn kielto-oikeus.
Rekisteröidyllä olisi 30 §:n nojalla
oikeus kieltää rekisterinpitäjää käsittelemästä
häntä itseään koskevia tietoja muun muassa
henkilömatrikkelia varten. Ehdotettu henkilömatrikkeleita
koskeva sääntely vastaa
nykyistä sääntelyä. "

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mihin Mikko perustat kantasi? Lain rikkomiseenko? Mitenkäs sitten Halla-aho, joka on saanut jopa tuomion? Siis eikö olisi ollut muuta vaihtoehtoa?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Siis mikäli pitää paikkansa, että Tynkkynen on rikkonut henkilörekisterilakia ja julkaissut puolueen jäsenten yksityiselämään liittyviä asioita kamppanjassaan erilliskokouksen pitämisestä, niin eihän puoluehallituksella ole vaihtoehtoja.

Kyse on luottamuksesta luottamustehtävässä. Ei mikään puolue voi tuollaista toimintaa puheenjohtajistoon kuuluvalta henkilöltä suvaita.

On eri asia se, että onko ylipäänsä joskus rikkonut lakia ja kärsinyt siitä rangaistuksia.

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #9

Sellaista lakia kuin henkilörekisterilaki ei ole olemassakaan. On vain henkilötietolaki (523/1999).

Mikäli kysymys on siis pysyvästä rekisteristä, soveltuu

8 §

Käsittelyn yleiset edellytykset

Henkilötietoja saa käsitellä ainoastaan:

1) rekisteröidyn yksiselitteisesti antamalla suostumuksella;

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #16

Juuri uutisissa kerrottiin etteivät Tynkkysen julkistamalle nimilistalle olleet kaikki antaneet lupaa nimen julkaisuun. Näin saattaa kyseessä olla sellainen toimi (ilmeisesti puolue on selvittänyt tuon), jonka henkilötietolaki/rikoslaki kieltää. Taitaa olla niin ettei puoluehallituksella ole ollut muuta mahdollisuutta Tynkkysen suhteen kuin erottaminen.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #18

No ei se niin mene!

Jos kyseiset henkilöt todellisuudessa ovat katsoneet joutuneensa "rikoksen uhriksi", niin heidän itsensä tulisi nostaa kanne Tynkkystä vastaan. Puoluetta kohtaan ei ole minkäänlaista rikosta tehty missään tapauksessa. Kyse on siis puhtaasti puolueen sisäisestä kuritoimenpiteestä ja rankaisusta.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #19

Mites nyt tämä luottamuspuoli kun kerran luottamustehtävästä puhutaan? Eikö sillä ole merkitystä, että "rikos on tapahtunut" puolueen varapuheenjohtajan toimesta ja kohdistunut puolueen jäseniin? On tässä sekin mahdollisuus, että Tynkkynen on todella käyttänyt väärin henkilötietoja.

Järki ainakin sanoo että puoluehallituksen pitää toimia.

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #21

Eikö silloin käynnistetä rikostutkinta ja asianomainen henkilö hyllytetään tehtävästään rikostutkinnan ajaksi.

Toisaalta jos antaa nimensä tällaiseen adressiin, adressien luonne on jo itsessään julkinen. On merkillistä mikäli julkaisemista voisi jotenkin säädellä, annettuaan ensin luvan tietojensa käsittelyyn allekirjoittamalla adressin.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin Vastaus kommenttiin #21

Mikä rikos on tapahtunut? Mikä oikeusaste antoi tuomion?

Käyttäjän TimoAllanTuovinen kuva
Timo Tuovinen Vastaus kommenttiin #25

Rikostahan ei ole tapahtunut, korkeintaan pieni rike jonkin muotoseikan perusteella.

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #54

Sekä rikos että rike ovat pelkkiä syytöksiä sekä mustamaalausta. Tässä oheisessa linkissä on asiantunteva näkemys asian oikeudellisesta tilanteesta ja erottamisperusteista.

http://mattimuukkonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/205...

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #19

Juha, niin varmaankin voisivat nostaa kanteen Tynkkystä vastaan halutessaan. Kysymys kai kuitenkin puolueen kannalta katsottuna on vähintäinkin ikävä kun luvatta on puolueen 3. varapuheenjohtaja julkaissut jäsenten nimiä ilman annettua lupaa. Kyllä puolueen katsoisin itse olevan vastuullinen johdon toimista oikeudellisessa mielessä. Voiko siis tuon jälkee toimia luotettavasti puolueen varapuheenjohtajana?

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #28

Jos adressi on ollut avoimena netissä, on tietysti mahdollista, että joku on tehnyt ilkivaltaa ja lisännyt sinne jonkun nimiä. Se ei kuitenkaan täytä rikoksen tunnusmerkistöä, koska nimen saa sieltä pois ilmoittamalla ilkivallasta. Tällöin adressin kerääjä ilmoittaa ilkivallasta julkisesti.

Ja adressi on julkinen asiakirja. Olisi merkillistä mikäli ei olisi. Kyllä ihmisten pitää ymmärtää mihin nimensä laittavat, onko se adressi, vekseli tai joku muu. Lähtökohta yhteiskunnassa on yksilönvapaus ilmaista mielipiteensä ja tehdä oikeustoimia. Jos ei ole kykyä siihen niin lääkäri kyllä kirjoittaa lausunnon, jolla saa itselleen edunvalvojan.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin Vastaus kommenttiin #18

Kun puhutaan rikoslaista niin eikö tutkinta ja tuomiovalta ole jollakin muulla kuin puolueella?

Ymmärtäisin hyllytyksen jos asiasta olisi rikostutkinta menossa.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #23

Jos itse olisin puolueen jäsen ja nimeni/tietojani luvatta käytetään johokin kamppanjaan, saattaisin itse erota puolueesta rivijäsenenä.

Mikäli Tynkkynen on syyllisynyt varapuheenjohtajana tälläiseen toimintaan, on hän toiminut jäsenistöä kohtaan ehdottomasti väärin ja seurauksitta ei voi selvitä. Kyse on puolueessa korkean profiilin luottamustehtävästä.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin Vastaus kommenttiin #26

Kysyn uudelleen: mistä rikoksesta viranomaiset tynkkystä tutkii?

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin Vastaus kommenttiin #32

Puolue tutkinut juridiikkaa???

Onko puolue tehnyt rikosilmoituksen?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #33

Miksipä minulta tuollaista kyselet? Kysy puoluetoimistosta kun näyttää kiinnostavan.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin Vastaus kommenttiin #35

Kysyn sinulta(kin) kun sinä(kin) puolustelet puoluetta vedoten että lakia on rikottu.

Eihän puolue ole viranomainen joka voi päättää onko rikosta tapahtunut.

Käyttäjän luomu65 kuva
Eero Mattila Vastaus kommenttiin #40

Yhdistyslaki, yhdistyksen säännöt ja yhdistykselle vahingollinen toiminta sisältävät sääntöjä ja käyttäytymismalleja, joiden perusteella ei useinkaan viedä oikeuteen, mutta erottaa voidaaan.
- eli mitään rikosoikeudellista prosessia ei tarvita henkilön erottamiseen. Pelkkä vahingon aiheuttaminen riittää ja vahingon arvioinnin tekee toimiva johto. Erottamispäätös saattaa tarvita yleisen kokouksen vahvistyksen, mutta siihen löytyy vastaus ko. yhdistyksen säännöistä.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin Vastaus kommenttiin #58

Slunga-Poutsalo kertoo Tynkkysen erottamisen syyn: ”Varapuheenjohtaja on syyllistynyt rikoksiin"

Syyllinen ennen kuin lainedessä tuomittu?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #31

Rikoslain voi jättää tässä yhteydessä sivuun, ja keskittyä puolueen sääntöihin.

Jäsenen voi erottaa esimerkiksi toimimalla puoluetta vastaan, kuulumalla kahteen eri puolueeseen tai jättäessään jäsenmaksunsa maksamatta.

Esimerkiksi jäsenmaksun jättämättä suorittamatta ei varmastikaan esiinny Suomen laissa.

Kokonaan toinen asia sitten on, toimiko Tynkkynen puoluettaan vastaan (tms.) Päätös on ollut kuitenkin yksimielinen, joten Nummelin ei ilmeisesti ollut puoluehallituksen kokouksessa lakikirjoineen esittämässä eriävää mielipidettä?

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #60

Mikäli jonkun yhdistyksen hallitus päättää erottaa jäsenensä yhdistyksestä, eikö silloin koko hallitus joudu eroamaan ja jäsenistö nimittää kokouksessaan uuden hallituksen?

Eli puoluekokousta pukkaa, vai pukkaako?

Käyttäjän luomu65 kuva
Eero Mattila Vastaus kommenttiin #63

Ei todellakaan. Hallituksen erottamiseen tarvitaan puoluekokouksen päätös. Hallitus on toimivaltainen elin, jonka puoluekokous on valinnut hoitamaan toimikaudeksi (1-2 vuotta) kaikenlaisia juoksevia asioita kuten mm. jäsenen erottaminen, mikäli yhdistyksen säännöt siihen antavat mandaatin.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin Vastaus kommenttiin #60

En todellakaan ollut puoluekokouksessa.

Kyse onkin siitä mitä puoluejohto kertoo erottamisen syyksi:

"Slunga-Poutsalo kertoo Tynkkysen erottamisen syyn: ”Varapuheenjohtaja on syyllistynyt rikoksiin""

Onko tynkkynen tuomittu rikoksista tähän koko asiaan liittyen?

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #18

En tiedä adressista enkä myöskään eri puolueen jäsenenä myöskään erottamisen perusteista.

Tynkkynen voi asianosaisena itse pyytää rikostutkintaa asiassa. Silloin asia käsitellään oikein ja katsotaan lakien rikkomiset puolin ja toisin.

Epätavallistahan tämmöinen on eikä tällaista ole nähty sitten Lapuan liikkeen päivien. Ehkä taistolaisilla ylsi toiminta samoihin sfääreihin.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #18

Mahdollisuus oli olla hiljaa, niin koko Tynkkyskohu oli hiipunut nopesti, ei Timosta olisi hirvipassiin.

Käyttäjän amgs kuva

Ei puolueissa pomoja saa arvostella. Siinä mielessä perussuomalaiset ovat nyt samanlaisia kuin "vanhat puolueet". Pystyn asettumaan Tyknkkysen asemaan sillä itse olen kokenut sellaista kohtelua puoluepampuilta. Itsenäistä ajattelua ei arvosteta.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tässä tapauksessa kaksi narsistia ei vaan mahdu samaan puolueeseen. Molemmathan ovat sairaaloisen minä minä minä.
Esim Tynkkynen oli pspuolueen edustajana jossain pohjoismaisen neuvoston nuorisokokouksessa, ei siis minään pn-jäsenenä. Postasi sitten jonkun mielipiteensä sanomisen jälkeen fb'en antaen kuvan että oli torpannut pohjoismaisen liittovaltiokehityksen.
Hirveä tarve suurentaa merkitystään. Se että siinä sivussa tulee harhaanjohtaneeksi ihailijoitaan on sitten ihan sama hänelle.

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson

Tiina, eikö nyt ole aika herätä? Samanlaista käyttäytymistä puolueen eliitiltä on nähty useita kertoja. Muiden kuin tämän eliitin (Lindström, Lohela, Putkonen, Terho, Soini) mielipiteillä ei ole merkitystä.

Itse havahduin kun Pirkko Ruohonen-Lerner joutui samanlaisen ajojahdin kohteeksi, ja hänet siirrettiin hienosti syrjään, mutta ei kuitenkaan uskallettu erottaa puolueesta.

Vallan kahvassa näyttävät olevan ex-demarit ja perusoikeat. Se kyllä näkyy nyt selvästi.
Jos puoluetta vertaa ennen vaaleja se näyttää kovin erilaiselta kuin annetut lupaukset. Mihin on unohtunut demokratia ja äänestäjien mielipiteet.

Sinä ja nämä 375 muuta erotkaa Persuista ja perustakaa uusi puolue. Nimikin olisi valmiina: Orastava Suomi ;-)

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Eikös Pirkko ollut/ole Soinin luottonaisia? Ymmärsin viime vaalikaudelta sen, että ryhmä oli tyytymätön Soinin valitsemaan Pirkkoon.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Tuossa oli niin monta nimeä mainittu ilman lupaa, että persujen mielestä se on varmasti henkilörekisteri. Varovaisuutta : D

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson
Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Sehän oli Immonen, joka piti harjata, mutta Immosta lähinnä on silitetty myötäkarvaan. Sivusta seurannut ei voi välttyä vaikutelmalta, että PS-puolueessa Soinin haastaminen on suurempi rike kuin fasistihenkinen kirjoittelu pikkutunneilla.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Äärilaidan puolueiden luonteeseen kuuluu jatkuvat sisäiset konfliktit. Ruotsissa sisarpuoluessa kiehuu aina. Ennen vanhaan kommunisteilla oli enemmistönsä ja vähemmistönsä.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Näin on, mikä tahansa tuntuu käyvän, paitsi sisäinen viisastelu. Soini ampuu rivejä suoraksi. Olli Immonen on hiiren hiljaa aikaisemman pullistelun ja angstailun sijaan.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Onko kaikillä Härkösillä persuallergia ?

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Tynkkysellä on jokatap lupaava tulevaisuus politiikassa.

Hän on yksi lahjakkaimpia nuoria poliitikkojamme.

Ehkä Timppa ei halunnut toista tähteä puolueeseensa.

Käyttäjän hannele kuva
Hannele Koskinen

Eiköhän se ollut Tynkkysen poliittinen ura kuitenkin tässä. Kovin olivat heikot näytöt kuitenkin ja sitten tämä.

Reijo Matilainen

Kyllä purskahti kahvit näppikselle kun luin että puoluehallitus epäili Tynkkysen rikkoneen henkilörekisterilakia jollaista tosiaan ei ole enää edes olemassa. Ja tästä puolueesta on meillä oikeusministeri!

Käyttäjän TimoAllanTuovinen kuva
Timo Tuovinen

No jos Soini ei jätä puoluetta, voi puolueen jättää ;)
Eroapuolueesta.fi

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson

Ai vähän niinkuin lappalainen totesi kysymykseen onko Lynx hyvä kelkka. Onko koskaan jättänyt tunturiin?

Ei ole jättänyt, mut minä olen jättänyt kolme...

Käyttäjän JukkaLaine2 kuva
Jukka Laine

Tässähän on kyseessä se, että syyllinen on jo, enää pitää keksiä mitä hän on tehnyt.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Syylistynyt minunlaillani puolueen edun vastaiseen toimintaan, kuulunee tuomiolauselma.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Kaikki suhmurointi on kitkettävä suomalaisesta politiikasta, ja silloin kun sitä omassa puolueessaan huomaa, siihen on puututtava. Seison täysin Sebastianin takana – olin sitten puolueemme sisällä tai sen ulkopuolella."

Minusta, puolueen ulkopuolisena ja kriitisesti perussuomalaisiin suhtautuvana, asia näyttää ihan toisenlaiselta kuin miten blogisti asian näkee.

Jotta puolue saisi edes jotain tavoitteistaan edes osaksi ajettua, sen pitäisi toinmia yhtenäisenä ja kannattajien pitäisi pysyä niiden takana jotka se on puolueen toimijoiksi valinnut.

Perussuomalaiset edustavat vain noin viittätoista prosenttia kansasta ja jotta sellainen ryhmä saisi mitään aikaiseksi sen pitää liittoutua toisella tavalla ajattelevien puolueiden kanssa.

Nyt perussuomalaiset ovat liittoutuneet keskustan ja kokoomuksen kanssa, mutta tässäkin liittoumassa perussuomalaisilla on vain vajaa kolmannes sen liittoutuman kokonaisäänivallasta. Jotta tällä liittoutumisella saataisiin jotain aikaan on pakko säilyttää liittolaisten luottamus ja pysyä sovitussa.

Puolueväen tehtävä tässä tilanteessa on tukea edustajiaan, sen takia puolueet ovat olemassa, sillä yksittäisillä mielipiteillä, sellaisilla joita Tynkkynen ja hänen listansa edustavat, ei ole juurikaan merkitystä.

--------------
Minä näen Tynkkysen toiminnan joko suhmurointina ja jonkinlaisena julkisuuden tavoitteluna ja sitä kautta omaan pussuun pelaamisena, kuormasta syömisenä, tai sitten ihan vain pelkkänä ymmärtämättömyytenä, lapsellisuutena.

Todennäköisesti tämä on vain sitä lapsellisuutta, mutta kun miehen kalloon ei järkipuhe uppoa, ei puolueella tässä tilanteessa voi olla muuta vaihtoehtoa kuin ryhtyä tämän kaltaisiin koviin toimenpiteisiin. Ilmeisesti tämä suoritettu toimi oli sitten kjäytettävistä keinoista paras.

--------------
On vielä yksi mahdollisuus joka selittäisi tämän episodin. Tynkkynen kun ei vaikuta, joidenkin puouetoveriensa tapaan, niin tyhmältä kaverilta että hän ei tajuaisi mitä on tekemässä, niin voi olla myös niin että hän on jonkun puolueelle vihamielisen tahon puolueeseen sisään uittama vasikka, jonka tarkoitus alunperinkin on ollut tehdä sabotaasia puolueen sisällä.

Ehkä tämä oli Tynkkyselle vain keino päästä eroon tehtävästään ja roolistaan ja nyt sitten siis alkaa Tynkkyselle joku uusi vaihe elämässä.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Oli miten oli, persujen viittaus lakiin, joka on kumottu vuonna 1999, tekee hommasta viimeistään täyden farssin.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Ehkä oikeusministeri Lindström ei ollut läsnä puoluehallituksen kokouksessa.

https://www.perussuomalaiset.fi/yhteystiedot/puolu...

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Farssit ovat koko ajan olleet osa ps-mediahallintaa. Koomikotkin etsiytyvät äärioikeistoon niinkuin Pepe Grillo ja se ranskalainen antisemiittikoomikko jonka nimeä en muista. Spede Pasanen taisi olla persu ennen persuja.

Käyttäjän Valtavaara kuva
Heikki Valtavaara

Tähän on helppo lainata Soinille ja muille Niikoille Raamatun yksi jae:
"Herra anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät".

Nyt persut eivät todellakaan tiedä, mitä he tekevät. Olen pahoillani kaikkien niiden puolesta, jotka Tiinan tavoin antoivat tukensa Sebulle kesän puoluekokouksessa.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Nokian romahduksen yhteydessä on puhuttu "pelolla johtamisesti" No, nyt meillä on puolue eduskunnassa jopa hallituksessa jota pelolla johdetaan. Soini on puoluessaan diktaattorin asemassa, varat säätiössä, jäsenistön ulottumattomissa. Tynkkynen uhrattiin, jotta kuri puolueessa säilyy ja se ei selittelyillä miksikään muutu, hallituksessa ollaan äänettömänä yhtiömiehenä ja sen kyseenalaistamista ei puolueessa sallita.

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Kaikki tämä sotku olisi vältetty nöyryydellä. Soini olisi antanut vähän periksi ja olisi saatu lisäaikaa, jolloin jupakka olisi hautautunut muiden kriisien taakse (niitä Suomella ja EU:lla on paljon).

Timo Soini on kaikkea muuta kuin nöyrä ja sovittelunhaluinen (tosiasiallisesti), hyvin erikoinen imago: maisterisjätkä. Sitä kautta koko puolue heiluu rotkon partaalla.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Nöyryys ei vaan sovi äärioikeiston ideologiaan. Puolue on ihan ideologiansa näköinen. Tulemme seuraamaan jyrkkiä taisteluita toinen toisensa perään. Ruotsin SD sama juttu.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Työmies Putkonenkin taisi julkistaa jonkun listan ilman asianomaisten lupaa.

Aija Lehtoranta

Joko ollaan puolueen puolesta tai sitä vastaan Tynkkynen oli äärettömän rasittava agressiivinen joka kuvitteli että tällä tasolla asioita hoidetaan hänen tyylillään PS porukka on tehnyt urakalla työtä Lähes 20v 2kk ja Tynkkynen luulee olevansa kuningas joka päättää puolestamme !!Olemmeko hallituksessa vai ei uskomatonta typeryyttä !!!!!

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Aija Lehtoranta, sinun lampussasi öljyä riittää viisaiden neitsyeiden tapaan.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Ihan oikea päätös, en minäkään tuollaista rutisijaa jaksaisi katsoa :)

Niin ja mikä pakko on olla sellaisessa puolueessa, kun Tynkkysen mielestä siellä kaikki on päin persettä. Olisi eronnut itse, jos kerran kaikki vituttaa.

Vihreisiin suosittelen liittymistä, siellä on avoin ja maailmaa rakastava henki.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Voiko viimeisestä lauseesta vetää johtopäätöksen, että persut on sulkeutunut ja maailmaa vihaava puolue?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Saat vedellä ihan mihin vaan haluat :)

Mutta eikö juuri Vihreät ole koko maailmalle avoin, näin olen ymmärtänyt, Vihreiden mukaanhan kaikille turvapaikanhakijoillekin pitäisi heti antaa työlupa, siitä huolimatta ovatko he turvapaikan tarpeessa vai ei, tämä jos mikä on hienoa avarakatseisuutta.

Eikös kaikki ole sitä mieltä, että Soini on diktaattori, ja rasismin hyväksyjä, ainakin epäsuorasti.

Näillä perusteilla ajattelin Tynkkysen uuden kodin olevan Vihreät, avoin , avarakatseinen ja erilaisuuden hyväksyvä puolue, eikös sinne silloin yksi Tynkkynenkin mahdu.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #67

"Näillä perusteilla ajattelin Tynkkysen uuden kodin olevan Vihreät, avoin , avarakatseinen ja erilaisuuden hyväksyvä puolue, eikös sinne silloin yksi Tynkkynenkin mahdu."

Tynkkynenhän halusi laittaa rajat kiinni.

Tämä ei taida sopia vihreiden puolueohjelmaan kovinkaan hyvin.

Ennemmin vihreisiin voitaisiin hyväksyä Soini ja koko perussuomalaisten puolue, kuin Tynkkynen.

Tynkkynen on ikäänkuin perussuomalaisten persut, eli populisti populistipuolueessa, eli Soini Soinin omassa puolueessa, eräänlainen ääri-ilmiö perussuomalaisuudessa.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #67

"Näillä perusteilla ajattelin Tynkkysen uuden kodin olevan Vihreät, avoin , avarakatseinen ja erilaisuuden hyväksyvä puolue, eikös sinne silloin yksi Tynkkynenkin mahdu."

Tynkkynenhän halusi laittaa rajat kiinni.

Tämä ei taida sopia vihreiden puolueohjelmaan kovinkaan hyvin.

Ennemmin vihreisiin voitaisiin hyväksyä Soini ja koko perussuomalaisten puolue, kuin Tynkkynen.

Tynkkynen on ikäänkuin perussuomalaisten persut, eli populisti populistipuolueessa, eli Soini Soinin omassa puolueessa, eräänlainen ääri-ilmiö perussuomalaisuudessa.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen Vastaus kommenttiin #67

Petteri: Siellä on jo yksi Tynkkynen.

Seppo O. Saarela

Olen taas kerran tyhmä. Adressi (osoite) on tietty allekirjoittaneiden henkilöiden viesti, sanoma, mielipide, tai muunlainen viesti tietylle kohderyhmälle.

Jos allekirjoitat minkä tahansa asiakirjan, jossa kerrotaan mihin tarkoitukseen allekirjoitustasi pyydetään, niin hieman ihmettelen jos henkilö ei tajua, että nimi voi tulla julkiseksi.

Eihän kukaan voi tulla sanomaan vastaanottajalle (johon siis halutaan vaikuttaa), että minulla on 50 tuhatta nimeä, mutta en voi kertoa keitä he ovat.

Allekirjeituksella menetät yksityisyyden suojan.

Käyttäjän MarkkuJohannesLikitalo kuva
Markku Likitalo

Jos yksikään nimilistan henkilöistä ei ole nostanut kannetta, on aika heikko perustelu ulospotkimiselle tehty rikos. Eiks vaa, tyypillistä perusmaista silmänlumetta. Miten kauan äänestäjän rippeetkin jaksavat tätä läpinäkyvää peliä?

Käyttäjän HannuTaskinen kuva
Hannu Taskinen

Täällä on niin paljon kommentteja joissa ei ole päätä eikä häntää. Menkää Perussuomalaisten sivulle ja katsokaa mistä on kysymys ja mistä laista puhutaan.
Timo Soini on todennut että puolue ei ole käräjätupa.

Ajattelin heti silloin kun puoluekokous teki päätöksen Tynkkysen valinnasta, että nyt tuli hyvän puheen vuoksi väärä päätös ja näinhän siinä sitten kävi.
En lähde enempää käsittelemään asiaa mutta totean vain että ehdottomasti oikea päätös, koska Tynkkynen ei ollut osoittanut yhteistyö halua, jota varapuheenjohtajalta pitää voida odottaa.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaa piirin toiminnantarkastaja Taskinen, käy välillä lukemassa edes puolueesi säännöt ja varsinkin 16 §.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mitä pienet edellä sitä isot perässä eli löytävät Saimaan rannalta sääntöpaperia.

Käyttäjän HannuTaskinen kuva
Hannu Taskinen

Minulla ei ole varsinaisesti puoluetta. On vain puolue jota äänestän.
Enkä puhunut mitään säännöistä vaan siitä että perussuomalaiset olivat tehneet tiedotteen josta selvisi millä perusteella Tynkkynen oli erotettu.
Tynkkysen toiminnasta olen edelleen samaa mieltä kuin aiemminkin. Se tieto mitä on illan mittaan tullut hänen ajatuksistaan, tuntuisi olevan se että hän ajattelee edelleen voivansa kiristää puolueen johtoa. No se varmaan miellyttää Remestä koska olen ymmärtänyt että hän ei ole saanut aikanaan kaikkea haluamaansa toteutumaan puolueessa ja nyt ilakoi kaikilla mahdollisilla tavoilla tilanteesta.

Jukka Junttila

https://www.perussuomalaiset.fi/tietoa-meista/peru...

7§ JÄSENEN EROTTAMINEN

Puoluehallitus voi päätöksellään erottaa puolueen jäsenen jollakin seuraavista erottamisperusteista:
– Jäsen on jättänyt jäsenmaksunsa eräpäivään mennessä maksamatta.
– Jäsen on jättänyt täyttämättä ne velvoitukset, joihin hän on sitoutunut puolueeseen liittymällä.
– Jäsen on toisen Suomessa toimivan puolueen jäsen tai toisen Suomessa toimivan puolueen organisaatioon kuuluvan muun yhdistyksen jäsen.
– Jäsen on asettunut toisen Suomessa toimivan puolueen tai vaalilain mukaisen valitsijayhdistyksen ehdokkaaksi yleisissä vaaleissa.
– Jäsen on eronnut Perussuomalaisten kunnallisesta valtuustoryhmästä.
– Jäsen on menettelyllään puolueessa tai sen ulkopuolella vahingoittanut puoluetta.
– Jäsen ei ole täyttänyt puolueeseen liittyessään tai ei enää täytä laissa tai puolueen säännöissä mainittuja jäsenyyden ehtoja.

Kuudes kohta on sellainen mikä löytyy monen ry:n säännöistä ja sitä lienee tässäkin käytetty.

Toisaalta,

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/198905...

Yhdistyslaki
15 §
Erottamismenettely

"...Ennen päätöksen tekemistä asianomaiselle jäsenelle on varattava tilaisuus selityksen antamiseen asiassa paitsi milloin erottamisen syynä on jäsenmaksun maksamatta jättäminen..."

Liekö kuulemista tehty?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kärsämäellä on kaksi puolueen jäsentä eronneet kirjallisesti valtuustoryhmästä ja paikallisyhdistyksen jäsenyydestä, mutta ei ole erotettu puolueesta.

Piirijärjestön puheenjohtaja Teurajärvi soittellee paikallisyhdistyksen puheenjohtajalle käskien minut valtuustorymän puheenjohtajan erottamaan valtuusto ryhmästä.Teurajärvelle ei riitä, että neljä on jo eronnut ryhmästä.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Onhan se nyt tosiaan naurettavaa, että jonkun Hirvisaaren kohdalla Soini totesi vielä hovioikeuden tuomionkin jälkeen "odotellaan nyt kaikessa rauhassa korkeimman oikeuden lainvoimaista päätöstä", mutta tässä kohtaa puolueen oma sisärengas antaa Tynkkyselle monoa ihan vain perstuntumalta, koska ehkä-mahdollisesti nimilista saattaa olla kyseenalainen lakipykälien kannalta. Vaikkei koko jutusta ole tehty edes esitutkintaa, saati sitten rikosilmoitusta.

Puhumattakaan nyt sitten siitä, että nimilistojen ja henkilöluetteloiden laatiminen on perussuomalaisessa puolueessa ollut tähän asti ihan jees, ainakin silloin kun työmies Putkonen keräilee mustia listoja puolueen vihollisista. Mutta herrammakiesus, jos joku nuori kukkoilija alkaa julkaista ylimääräistä kokousta vaativan adressin kirjoittajaluetteloa, tekee hallituksessa istumisesta julkisen kysymyksen ja uhmaa iso-Timpan auktoriteettia. Nappi ottaan sellaisille.

Tynkkynen on omasta mielestäni rasittava tapaus, mutta kyllähän tämä homma haisee pahemmin kuin lapsuuteni Rauma-Repola, ja kertoo taas aika karua kieltä siitä millainen toimintakulttuuri ja johtajaperiaate perussuomalaisissa on. Tässä talossa oli sen sortin Big Brother, johon Tynkkynenkään ei ollut valmistautunut.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Jussi Jalonen, kertoisitko mitäs tuomioita Hirvisaarella oli.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Kouvolan hovioikeudessa annettu tuomio kiihotuksesta kansanryhmää vastaan, josta Soini totesi eduskuntaryhmän odottavan korkeimman oikeuden päätöstä.

Hirvisaari ei saanut koskaan valituslupaa korkeimpaan oikeuteen ja hovioikeuden tuomiosta tuli lainvoimainen. Soini ei tässäkään kohtaa reagoinut, vaikka oli nimenomaisesti aiemmin ilmoittanut että lainvoimainen tuomio kansanryhmän vastaisesta kiihotuksesta johtaisi eroon puolueesta. Hirvisaari sai lähtöpassit vasta sekoiltuaan Seppo Lehdon kanssa eduskunnassa.

Halla-ahon kohdalla Soini toki söi sanansa samalla tavalla.

Ja kyllä sinä tämän kaiken tiesit muutenkin. Kunhan kysyit, koska halusit haaskata aikaani jankuttamalla ja tenttaamalla.

Reijo Matilainen

Tynkkysen kannattaisi kyllä katsoa tuomioistuimessa puoluesihteerin julkinen väite siitä että Tynkkynen on syyllistynyt vakaviin rikoksiin. Jos niin ei ole, on tuomio kunnianloukkauksesta selviö.

Heli Hämäläinen

Toinen yhtä lailla ongelmallinen ja blogistin esiin nostama kysymys on varapuheenjohtajan erottaminen puolueesta. Käsittääkseni varapuheenjohtaja istuu itsekin puolueen hallituksessa ja on tullut nimitetyksi toimeensa puoluekokouksessa. Jos nyt hallitus erottaa jäsenensä puolueesta, käsittääkseni ainoa laillinen tapa toimia on, että koko hallitus eroaa samalla ja kutsutaan puoluekokous nimittämään puolueelle uudet puheenjohtajat ja uusi hallitus.

Mikäli hallitus kuitenkin jatkaa, se on käsittääkseni vailla päätösvaltaa. Kokoontuahan se saa kaveriporukkana.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Heli, juuri näin se käsittääkseni on. Persujen hallitus ei ole päätösvaltainen, ennen kuin heidän ylimääräinen tai varsinainen puoluekokouksensa on valinnut koko hallituksen uudelleen.

Nyt ovat persujen rivit pahemman kerran sekaisin, kiitos Soinin ja Putkosen.

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #81

Tuossa ylempänä linkkaamani Matti Muukkosen blogissaan esittämä kanta on, ettei koko hallitus joudu eroamaan mikäli jäsenistö ei esitä epäluottamusta, mutta varapuheenjohtajan erottamisasia on käsiteltävä puoluekokouksessa. Ennen kuin näin toimitaan, käsittääkseni ei ole päätösvaltaa.

Päätökset pitää kuitenkin moittia 3 kk sisällä

http://mattimuukkonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/205...

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #81

Puheenjohtajisto ja puoluevaltuuston jäsenet valitaan puoluekokouksessa, loput jäsenet hallitukseen valitsee puoluevaltuusto, jossa Timo Soini toimii itseoikeutettuna puheenjohtajana, kuin myös myöntäessaan itselleen tili ja vatuuvapauden edelliseltä vuodelta, jolle ei ole laadittu talousaviotakaan,niin kaikki menee kuten Soini päättää.

Mainittakoon vielä, että sama henkilö on ainakin toiminut tähänsaakka puolueen ja säätiön tilintarkastajan.

Tilintarkastaja ei tosin havainnut, että Soini ja Vistbackka olivat jäävejä päättämään säätiönsä rahoittamiseta puoluehallituksessa.

Reijo Matilainen

Tilanne on tosiaan varsin epäselvä. Näyttää siltä että perussuomalaiset ovat nyt virittäneet itselleen ongelman jossa on puolueen ratkaisukyvyn huomioon ottaen liian monta liikkuvaa osaa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Hauskaa spekulointia koko puheenvuoro täynnä :) Taaskaan ei Persut pettäneet, olisikin ollut tylsä uutisviikon alku.

Täällä on lakiasiantuntijoita todella paljon liikkeellä, hienoa että on tietoa ja taitoa.

Tämähän on niiiiin suuri asia, että kyllä tästä varmaan ihan yksi Suomen historian tärkeimmistä tapauksista tulee.

Näin maanläheisesti katsottuna, yksi pölhö on saanut potkut, ihan itse sitä on kerjännyt. No nyt on marttyyrina hieno napata se viimeinen hetki julkisuudessa, eipä vuoden päästä kukaan enää Tynkkystä muista, surullistako?, no aika harva taitaa jäädä kaipaamaan.

Persut on pop!

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Petteri myytävää vielä antikvariaateihinkin.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Näin maanläheisesti katsottuna, yksi pölhö on saanut potkut, ihan itse sitä on kerjännyt. No nyt on marttyyrina hieno napata se viimeinen hetki julkisuudessa, eipä vuoden päästä kukaan enää Tynkkystä muista, surullistako?, no aika harva taitaa jäädä kaipaamaan."

Voi käydä myös niin että perussuomalaiset on tulevaisuudessa yksi vanha puolue vanhojen puolueiden joukossa ja joku uusi Tynkkysen johtama ppopulistinen puolue kyttää äänniä ja on gallupeissa nousussa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mahtaako karisma riittää :)

Taitaa jäädä yksin rannalle ruikuttamaan.

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/330844-suom...

Sari Haapala

"Voi käydä myös niin että perussuomalaiset on tulevaisuudessa yksi vanha puolue vanhojen puolueiden joukossa ja joku uusi Tynkkysen johtama ppopulistinen puolue kyttää äänniä ja on gallupeissa nousussa."

Tynkkynen tulee varmasti ainakin yrittämään tätä, mutta tämän puolueen kokoaminen ja koossapitäminen tulee olemaan todella haastavaa edes vaalien ajaksi, puhumattakaan siitä että puolueelle saataisiin koottua edes näennäisesti yhtenäinen ohjelma. Ensi kerralla pelkällä yhdellä asialla, kuten maahanmuutolla, ei tulla menemään pitkällä.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Ensi kerralla pelkällä yhdellä asialla, kuten maahanmuutolla, ei tulla menemään pitkällä."

Tynkkynen vaikuttaa fiksulta, vaikka käyttäytyy tosi typerästi.

Ehkä Tynkynen tutkii sitä miten Vennamo ja Soini loivat imperiuminsa ja oppii, sekä laatii omat populistiset teemansa millä saadaan kansa puolelle.

Käyttäjän TimoLaine1 kuva
Timo Laine

Menee snadisti asian ohi,sillä vaikka Tynkynen olisi käynyt ulostamassa Soinin pöydälle olisi kokous silti pitänyt järjästää. Kun ei järjästetty niin on aika sama mitä selittävät.

Tuon kaltinen toiminta ei kuulu demokratiaan missään muodossa, eikä se ole perusteltavissa millään pykälällä,sillä tässä tapauksessa moraali menee lain edelle. Niin tai näin juuri tuon erottamisen kaltainen toimenpide eli nk.koulukiusaamismentaliteetti on yhteiskunasamme ongelma ja se on myös osa yhteiskuntamme sairastamaa rakenteellista korruptiota.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Joko saamme kutusua perussuomalaisia vanhaksi puolueeksi?

Sari Haapala

Eiköhän tulevaisuus tule menemään ainakin osittain Jarmo Korhosen ennakoimaan suuntaan:

"Mitä aika politiikassa on sinulle opettanut suomalaisesta demokratiasta?

Suomessa demokratia on pienen eliitin omaisuutta. Nykyiset puolueet ovat heikkoja ja hajanaisia rakennelmia, joilla ei ole enää aatteita, vaan ne ovat pienen ryhmän etuja varjelevia etujoukkoja.

Suomeen syntyy uusia puolueita, jotka syrjäyttävät vanhat puolueet 2020-luvulla."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015102520551604_u...

Valitettavasti Korhosen tapauksessakin ainoastaan hänen syrjäyttämisensä päätöksenteosta ajoi hänet kertomaan tämän itsestäänselvyyden Suomen demokratiasta.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Suomeen syntyy uusia puolueita, jotka syrjäyttävät vanhat puolueet 2020-luvulla."

Vaikka näin kävisi ja vaikka Tynkkynen, tai vaikkapa Korhonen itse, olisi niistä uusista puolueista yhden perustaja, ihmiset ovat samanlaisia kaikkina aikoina ja lopputulos tulee olemaan sama. Ne uudetkin puolueet vaalivat niiden pienien ryhmien etuoikeuksia ennen pitkää.

Sari Haapala

Tätä ei kukaan varmasti kielläkään, mutta puoluekenttä tulee varmasti elämään kun julkinen velka räjähtää käsiin, turvapaikanhakijoiden määrä jatkaa kasvuaan, yksityinen sektori ja varsinkin vienti jatkaa supistumistaan ja nykyisen muotoinen sosiaaliturva muuttaa muotoaan. No mainostoimistot hierovat jo käsiään, kun pääsevät keksimään uusia nimiä, sloganeita ja logoja nykyisille ja uusille puolueille.

Käyttäjän TimoAllanTuovinen kuva
Timo Tuovinen

Jäsenistöhän voi kutsua ylimääräisen puoluekokouksen jos riittävästi ehdotukselle löytyy kannattajia ja äänestää puolueenhallituksen luottamuksesta.

Käyttäjän anitaorvokki kuva
Anita Koivu

Arto Vihavainen nyt ymmärtää parhaiten missä politiikassa on kyse! Artolla on juuri kommentissaan 29 niitä mietteitä, joita Tynkkysen kohdalla tuli mieleeni. Ettei vain fiksu kaveri polta siipiään liian varhain. Mikäli hän pelkkää opettajan uraa miettii itselleen on paljon opittavaa. Siinä jos missä joutuu pitämään omat mielipiteensä ominaan kun kasvatettavien perhetaustat ovat poliittisesti monikirjavat!

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Poliittiset erimielisyydet sikseen, mutta pitää todeta, että Palovuori esiintyy kyllä parhaillaan tyylikkäästi ja sujuvan välittömästi A-Studiossa.

Toimituksen poiminnat